Nieuws  20 juni 2022

Oerol Festival kijkt na twee jaar terug op een rijke en urgente editie

Op de laatste zondagmiddag van het festival kijken algemeen directeur Siart Smit en hoofd programmering Sabine Pater terug op een geslaagde 41e editie van Oerol Festival.

De bezoekersaantallen zijn goed, de diversiteit aan mensen die Oerol Festival bezoeken is gestegen en de nieuwe Festival Oorden zijn omarmd door de bezoekers.

"De afgelopen jaren hebben we goed kunnen gebruiken om nieuwe ontmoetingen en veel inspiratie op te doen. We zijn over de gehele linie blij met de stappen die we dit jaar hebben gemaakt, onze programmering met veel jonge makers is actueler dan ooit tevoren en dat hebben we deze editie terug gezien in de praktijk. Maar het blijkt ook uit de grote hoeveelheid positieve reacties op het maatschappelijke urgente aanbod op het festival"
, aldus hoofd programmering Sabine Pater.

“Vooraf was het spannend of de Oerol bezoeker dit jaar het festival weer terug zou vinden. Ook omdat theaters door het hele land kampen met een lagere bezetting. Die zorg is gelukkig weggenomen en dat is terug te zien in de ticketverkoop, waar de standen ongeveer gelijk zijn aan het laatste fysieke festival in 2019", zegt algemeen directeur Siart Smit. Opvallend is dat na twee jaar afwezigheid van een fysiek festival wel een gedragsverandering te zien is. Bezoekers nemen ruimer de tijd voor het festival, waar in eerdere jaren veel bezoekers een weekend kwamen, lijkt het erop dat individuele bezoekers nu langer op het eiland verblijven en meer voorstellingen bezoeken dan voorheen.

“Ook de verjonging dringt steeds verder door in het festival, wat terug te zien is onder de makers van de programmering, met als mooi voorbeeld Regisseur Ada Ozdogan”, stelt hoofdprogrammeur Sabine Pater. Ozdogan kreeg dit jaar met de voorstelling Grace volle lof van onder andere de Theaterkrant: 'Grace is avontuurlijk, innemend, volstrekt over de top, mooi gestileerd, oppervlakkig, gelaagd, belangrijk zonder zichzelf al te serieus te nemen, een voorstelling die je bekijkt als een goeie b-film, goed te verhapstukken terwijl het zich stiekem in je vastklauwt, en bovenal een goed (verteld) verhaal.' Ook onder de bezoekers zet de verjonging door, zoals duidelijk werd voor wie Festival Oorden de Betonning en Club W bezocht.

Foto: Nichon Glerum

Oerol heeft dit jaar ingezet op vier Festival Oorden, elk met een compleet ander karakter, verspreid over het hele eiland van West naar Oost. Het zonovergoten en bruisend vertrouwde Oord de Betonning, het heerlijk ontspannen Oord de Luwte waar het Bostheater voor de nodige muzikale verrassingen zorgde, het smaakvolle Oord Om Oost waar het voedsel van de toekomst naar meer smaakt en het swingende Oord Club W, waar dansend afscheid is genomen van Westerkeyn. "Het is goed om te zien dat deze vier Oorden zijn omarmd door zowel de eilanders als de bezoekers en deze ontwikkeling zullen we meenemen in de koers voor volgend jaar", besluit Siart Smit.

Foto: Hans Jellema

Deel deze pagina