Nieuws  16 juni 2019

Oerol dagkrant / Stop nu met haasten

Waar normaal gesproken wind en helmgras steggelen over het bezit van zandkorrels, staat nu een installatie van honderden lampen Stravinsky’s Vuurvogelsuite te seinen. Nee, voor je rust kom je tijdens Oerol niet naar Terschelling. Of toch?

tekst Martin Rombouts fotografie Robin Alysha Clemens

Waar de maatschappij steeds hectischer wordt, wordt de muziek die we luisteren dat ook. Popliedjes zijn maximalistischer dan ooit, luider dan ooit en korter dan ooit. Maar er is ook een tegenbeweging. Op Spotify groeit het volgertal van playlists ontspanningsmuziek het snelst na die met hiphop. Hoe heftiger, voller en vluchtiger het leven van alledag wordt, hoe meer we ook behoefte lijken te krijgen aan het ontsnappen daaraan. De playlists staan vol lange nummers, minimalistische instrumentatie, op het meditatieve af, cyclisch van opzet. De muziek uit die stroming vindt dit jaar ook zijn plek op Oerol, in de Secret Garden Sessions in de Zelfpluktuin.

We bellen met Peter Dijkstra, als muziekprogrammeur verantwoordelijk voor de programmering van de Sessions.

Peter! Het Oerol-publiek moet onthaasten.

‘Het tempo op Oerol ligt vaak heel hoog. Je wil in je korte tijd hier toch zo veel mogelijk voorstellingen zien. Maar mensen komen ook naar Oerol om uit te rusten. Met de Secret Garden Sessions proberen we tegenover het feestgevoel een rustmoment te programmeren. Een moment van onthaasting. Muziek is daar perfect voor.’

Wat moeten we luisteren als we nu ontspanning nodig hebben?

‘Muziek die de tijd neemt. Die je de tijd geeft om in een bepaalde mindset te komen, waarin je je kunt laten meevoeren. Waarin je weg kunt zakken, die beetje bij beetje groeit en je iets laat ervaren wat niet lukt als je de hele dag in de haast zit.’

Wie staat er zondag bij jullie in de tuin?

‘We hebben Orpheo McCord. Die stond afgelopen jaar in het theaterprogramma bij Billy the Kid van Nineties Productions en Touki Delphine. Een heel muzikale, heel heftige voorstelling. Na afloop raakte ik met hem in gesprek over zijn solowerk. Dat sloot precies aan op het idee dat wij hadden voor de Secret Garden-programmering. Het gaat een heel bijzondere ervaring worden, denk ik. Orpheo heeft gevraagd of we alle stoelen uit de tuin willen halen.’

Waarom?

‘Dat kunnen jullie hem denk ik het beste zelf vragen.’

We bellen Orpheo als hij in een huurauto over de Afsluitdijk naar de haven van Harlingen rijdt. Dat was het enige moment waarop we nog tijd hebben voor de dagkrantdeadline.

Orpheo! We moeten ontspannen. Waarom?

‘We krijgen tegenwoordig zo veel informatie te verwerken. Via onze smartphone, via internet, via de media. Daarbij komt dan nog je gezinsleven. En er leven steeds meer mensen in steeds grotere steden. Daarom is het nu belangrijker dan ooit dat er mogelijkheden ontstaan om ons zenuwstelsel in een staat van kalmte te brengen. Om onze cortisolwaarden te laten dalen. Hoge cortisolwaarden zorgen voor ziektes, angst, en – gewoon – een gevoel van onbehaaglijkheid.

Draagt Oerol bij aan onze overspanning?

‘Terschelling is een bijzondere plek. Je bent een week lang omringd door natuur en schoonheid. Dat kalmeert je zenuwstelsel. Dat is goed voor je. En tijdens Oerol ontstaat er in die schoonheid ook nog dat gevoel van gemeenschap, op één plek zijn met allemaal mensen met dezelfde interesses, en alle kunstenaars die die mensen iets proberen te geven. En het fietsen en kamperen. De combinatie van die elementen creëert een ervaring die goed is voor een mens. Die mensen zich goed laat voelen. Die mij het afgelopen jaar als artiest heel goed heeft laten voelen.’

Je wil bij je optreden alle stoelen weg hebben.

‘Het past beter bij de muziek die ik voor dit optreden heb gemaakt. Het gaat niet om het publiek dat naar de artiest kijkt, ik creëer een audiolandschap. Een landschap waarin je je ontspant, dat je in die ontspanning kunt ervaren. Waarbij het fijn is als je je ogen dicht kunt doen. De grond kunt voelen terwijl je ademt. Ik noem het zelf ook geen muziek maar een sonic immersion. Een gezamenlijke ervaring van performer en publiek.’

Deel deze pagina