Nieuws  3 december 2019

Dit zijn de makers van Het Atelier 2020

Met trots presenteren we de nieuwe jonge makers voor het Atelier. Zij werken een jaar lang aan hun eigen theatertaal via workshops, ontmoetingen en residenties en worden daarin begeleid op artistiek, productioneel en zakelijk vlak.

Dilan Yurdakul, Lunatics and Poets en Venus Pop Grotto! gaan op Oerol en Over het IJ Festival onderzoeken en experimenteren op het gebied van theater en kunst in de openbare ruimte. Zij doen dit zowel op Terschelling als in Amsterdam Noord. Hierbij kunnen de fysieke locatie, maar ook de sociale context een rol spelen.

De makers werken een jaar lang aan hun eigen theatertaal via workshops, ontmoetingen en residenties. Zij worden daarin begeleid op artistiek, productioneel en zakelijk vlak.

Sinds 2018 wordt samengewerkt met partners waar talentontwikkeling in het DNA zit. Dit jaar zetten Oerol en Over het IJ festival een meerjarige samenwerking in met Likeminds uit Amsterdam, Club Guy & Roni + Noord Nederlands Toneel uit Groningen en Productiehuis Theater Rotterdam. Met deze samenwerking bundelen we krachten zodat de beoogde vrijplaats of laboratorium kan ontstaan.

Onlangs waren de makers op Terschelling voor een eerste verkenning, we zijn blij de nieuwe lichting ontmoet te hebben!

Lunatics and Poets (Anna Jacobs en Hanna van der Meer) | Club Guy & Roni

Interdisciplinaire studio die werk creëert waar kunst, dans en mode elkaar raken.

Het Atelier geeft ons de kans om onze visie op locatie theater te vormen. Ons proces begint bij de urgentie die we voelen om de huidige tijdsgeest te signaleren en te adresseren en de wens om een glimp te zien van onze collectieve voetafdruk en toekomst.”

Lunatics and Poets is een interdisciplinaire studio, opgericht in 2017 door Hanna van der Meer en Anna Jacobs. Ze hebben elkaar ontmoet aan de Rambert School of Ballet and Contemporary Dance in Londen. Tijdens hun master in Fine Art and Design onderzochten zij de verbinding tussen mode en beweging.

Lunatics and Poets maken werk voor theater, film en installatie waarin choreografie, kunst en mode samenkomen tot een totaal ervaring voor een publiek.

South of No North was te zien tijdens Fringe 2019 en met de voorstelling I am a poem, there is no way out. wonnen zij tijdens RIDCC 2018 de Club Guy and Roni productie-award en de eerste prijs Golden Butterfly Award tijdens Dance Fest Skopje.

“We zijn erg blij dat we zijn voorgedragen voor Het Atelier 2020 omdat er niet veel ontwikkelingsprogramma’s in Nederland zijn waar je productionele en artistieke begeleiding van twee innovatieve festivals en een gevestigd gezelschap krijgt.”

Dilan Yurdakul | Likeminds

actrice en theatermaker

“Voor een nieuwe interpretatie van Catcher in the Rye, een Holden anno nu, ga ik bij Het Atelier op zoek naar wat een verhaal in het hoofd van het personage doet in een andere ruimte dan het theater. ”

Dilan Yurdakul is actrice en theatermaker. Ze speelt voor televisie, in films en in theater. Ze studeerde Europese Studies en Duitse Taal en Cultuur. Dilan heeft een grote voorliefde voor literatuur, wat ook vaak de basis vormt binnen haar voorstellingen. Zo schreef, produceerde en speelde zij de solo Bekentenis van een Jong Meisje naar het gelijknamige boek van Proust (2011) In 2017 maakte zij een muzikale bewerking van Carmen. Vanaf 2019 is Dilan twee jaar lang onderdeel van de nieuwe makersregeling van het Fonds Podiumkunsten. Zo maakte ze de lunchvoorstelling Door de schaduw heen - een coproductie van Likeminds en Theater Bellevue, een autobiografische muzikale vertelling waarin ze op zoek ging naar de gaten in haar identiteit en vragen stelde die ze niet eerder durfde te stellen.

Afdalen

“In hoeverre heb ik onbewust mijn leven, mijn omgeving, achtergrond, mijn verleden afgezet tegen de personage van Holden in Catcher in the Rye? Het boek dat zo een verpletterende indruk maakte op me in mijn jeugd- dat me troostte maar ook mijn wrok voedde. Vertrekkend vanuit de thema’s van Catcher in the Rye, onschuld versus corruptie, jong versus oud, echtheid versus hypocrisie, gevoelig versus ongevoelig, connectie versus eenzaamheid, compassie versus neerslachtigheid wil ik vinden mijn geheel, het kind dat nooit volwassen is geworden, een kant zoeken die ik ben kwijtgeraakt. Als ik afdaal naar mijn diepste wond zal ik terugvinden het zelf. Te lang hebben mijn laffe uitwegen het echt volwassen worden in de weg gestaan. Naast mijn bron van pijn, naast mijn wond ligt de waarheid. Voor een nieuwe interpretatie van Catcher in the Rye, een Holden anno nu, ben ik op zoek naar wat een verhaal in het hoofd van het personage doet in een andere ruimte dan het theater. Hoe kunnen we de verlorenheid nog beter vormgeven. Wat betekent een innerlijke monoloog als we die uit de statigheid van het theater halen?”

Venus Pop Grotto! (Anna Luka da Silva en Nora Ramakers) | Productiehuis Theater Rotterdam

performance collectief

“Wat Het Atelier zo bijzonder interessant maakt, is de mogelijkheid om te onderzoeken hoe onze artistieke praktijk zich van de klassieke theaterzaal naar buiten kan bewegen. In de open ruimte willen we experimenteren met nieuwe performatieve codes om zo eerder een gedeelde ervaring te stimuleren, een happening, in plaats van een beschouwing. ”

Venus Pop Grotto! is het Rotterdamse kunstenaarscollectief van Anna Luka da Silva en Nora Ramakers. Het duo leerde elkaar kennen tijdens de performance opleiding aan de Toneelacademie Maastricht, waar hun relatie van een oppervlakkige verwantschap uitgroeide tot een symbiotische zusterband. In hun werk geven ze uiting aan een gedeeld verlangen om de eigen psychologie te overstijgen.

Met The Journey wonnen ze op Theater aan Zee de TAZ-KBC Jongtheaterprijs. Voor THE BIG PURIFICANTE duikt Venus Pop Grotto! diep in de krochten van haar verslavingen en probeert ze zichzelf en haar omgeving te helen door zich over te geven aan lang onderdrukte passies. Van 18 tot en met 20 december zal de openingsceremonie plaatsvinden bij Productiehuis Theater Rotterdam.

Deel deze pagina