Nieuws  18 september 2021

Diederik Kreike is de winnaar van de Joop Mulder Plak 2021 met a queer.obj

Op 18 september werd in Harlingen de Joop Mulder Plak 2021 door de artistiek leider van Oerol, Kees Lesuis, uitgereikt

Joop Mulder Plak

De Joop Mulder Plak wordt ieder jaar als stimuleringsprijs uitgereikt aan de maker die bijzonder werk heeft laten zien op Oerol. In de geest van de -op 10 januari 2021 overleden- oprichter Joop Mulder ligt de focus van de jury op artistiek pionierschap, eigenzinnigheid en 'sense of place'. Aan deze prijs is een bedrag verbonden van €10.000.

Naast de online editie van Oerol 2021 werd Oerol Next op Terschelling ontwikkeld, waarbij makers gezamenlijk werkten in Oerol Lab, in residentie waren of hun voorstelling monteerden zodat deze na afloop alsnog gespeeld konden worden. De vier genomineerden (Kompagnie Kistemaker, Ritzah Statia, Sien Vanmaele en Diederik Kreike) hebben allen een uitzonderlijke prestatie geleverd, bijzonder werk ontwikkeld, zich volledig gestort in het werken op locatie en zijn nieuwe uitdagingen aangegaan. Zowel in het fysieke landschap als in het digitale.

Juryrapport
Diederik Kreike en team toonden in het kader van Het Atelier (het gezamenlijke talentontwikkelingstraject van Oerol en Over het IJ Festival) de eerste resultaten van het project a queer.obj op Terschelling. Daar nodigden zij publiek uit om mee te gaan in een zoektocht naar nieuwe verhalen en een nieuwe taal. Het project adresseert de worsteling bij het vormen van de eigen identiteit, in een wereld waarin sociale media dit proces beïnvloeden. De verwachtingen van de samenleving over hoe we onszelf digitaal presenteren, maar ook de eenzaamheid en hardheid die hierbij komen kijken, zijn intens voelbaar in diens werk.

De jury herkent het lef van Diederik Kreike om met dit thema op deze locatie een voorstelling te maken. De interactie die tijdens het werkproces ontstond met omwonenden en de manier waarop het team een band met hen creëerde en hen mee wist te nemen in de thematiek van de voorstelling was heel bijzonder. Er zat een kwaliteit in de wijze waarop de locatie en het landschap daaromheen waren ingezet in de voorstelling.

De jury wil het werk en de missie van Diederik Kreike stimuleren en ziet wat die kan bereiken bij het krijgen van de ruimte om zelf zonder restricties te maken wat voor die belangrijk is.

Lees hier het hele juryrapport

Foto: Nienke Maat

Extra eenmalige prijs Kompagnie Kistemaker

De eerdere negen delen van Missie Márquez speelden in theaters of als locatievoorstelling op Oerol Festival, maar Missie Márquez Op weg naar het einde (deel 10,11 & 12) eindigt als theaterfilm. De manier waarop Kompagnie Kistemaker dit noodlot omarmt heeft en de slotdelen van de voorstelling radicaal heeft omgezet naar film, getuigt van moed en veerkracht. De magie van het theater is herkenbaar en voelbaar door de manier waarop de gehele film is opgenomen in één take. Hiermee heeft zij laten zien hoe locatietheater op het digitale platform ingezet kan worden. Dit is geen verfilming van theater, dit is een ode aan de verbeelding.

De jury prijst de speelsheid en compromisloosheid van Missie Márquez; de flexibiliteit en veerkracht spatte van het doek. De manier waarop de film zowel de ernstige context van de coronacrisis als de lichtheid die de film met zich meebrengt in één gebaar mee weet te nemen is heel bijzonder. De jury is heel benieuwd waar Kompagnie Kistemaker ons verder mee gaat verrassen nu dit hoofdstuk is afgesloten.

Karlijn Kistemaker: “kwetsbaarheid is klote én de voorwaarde voor alles”

De jury was zo onder de indruk over deze bijzondere prestatie van Kompagnie Kistemaker dat Oerol dit jaar een extra eenmalige prijs uitreikt. Als een speciale waardering voor dit project ontvangt Kompagnie Kistemaker een cheque van €2.500

Foto: Nienke Maat

Deel deze pagina