Nieuws  6 juli 2020

Art-up: Online cultuur verdient beter

Sabine Pater -onze hoofd programmering- schoof aan bij Art-up, een live-cast i.s.m. Pakuis de Zwijger

Door de coronacrisis is de cultuursector in razend tempo gaan experimenteren met online presentatievormen. Van popmuziek tot opera en van museum tot moderne dans, alles is ineens online te vinden. Toen de coronacrisis losbarstte werd veel culturele content gratis online gezet, ter troost en vermaak. Het hek is van de dam en online cultuur zal een prominente plek in blijven nemen, ook als straks theaters en popzalen weer volledig open mogen. Daarom is de cultuursector nu hard op zoek naar verdienmodellen voor online cultuur. Gelukkig hoeven we hierbij niet het wiel zelf uit te vinden, want allerlei culturele start-ups en ondernemingen zijn al druk bezig om dit modellen te ontwikkelen en te testen. In dit programma worden een aantal inspirerende voorbeelden uitgelicht.

Met Anke van Diejen (Oprichtster en Managing Director van Picl, streamingdienst namens filmhuizen), Ide Koffeman (sinds 2013 verantwoordelijk voor het festival Down the Rabbit Hole bij Mojo), Patrick Roubroeks (creatief directeur van XSAGA) en onze eigen Sabine Pater (hoofd programmering en linking pin tussen de programmering en de rest van de organisatie). Onder leiding van Luuk Heezen en side-kick Jon Heemsbergen, founder van Art-up.

Art-up wil innovatie in de cultuursector aanjagen door meer kansen te creëren voor culturele start-ups. Ze ontwikkelden dit jaar de eerste start-up incubator voor cultuur, waarmee ze kansrijke start-ups op weg helpen naar maximale impact. Vanuit de overtuiging dat kennis meer gedeeld moet worden in de cultuursector en dat samenwerking essentieel is voor innovatie, nam founder Jon Heemsbergen het initiatief voor deze livecast i.s.m. Pakhuis de Zwijger. Want waarom zouden we allemaal zelf het wiel uitvinden als we van elkaar kunnen leren?

Kijk hier de uitzending terug

Deel deze pagina