Jury rapport - Joop Mulder Plak

Wie komen er dit jaar in aanmerking voor de Joop Mulder Plak?

GENOMINEERDEN JOOP MULDER PLAK 2021

Na het festival is het programmateam van Oerol samengekomen om binnen Oerol 2021 die makers te vinden die bijzonder en vernieuwend locatiewerk hebben laten zien. Met andere woorden, wie er dit jaar in aanmerking komen voor de Joop Mulder Plak!

Begin dit jaar overleed Joop Mulder plotseling. Voor ons des te belangrijker deze prijs in leven te houden! Omdat het hart van Joop uitging naar kansen voor jong talent.

De insteek voor dit jaar? Voor makers die verrassend locatie-werk ontwikkelen. Zowel in het Terschellinger landschap, als in de digitale locatie waar Oerol sinds 2020 in werkt.

De kanshebbers? Alle makers die je hebt kunnen zien op Het Imaginaire Eiland, maar ook alle makers die op Terschelling achter de schermen verder hebben gewerkt aan hun producties, kunstwerken en onderzoeken.

Diederik Kreike

Over a queer.obj:

Diederik Kreike neemt diens publiek mee in een digitale zoektocht naar nieuwe tools tot zelfreflectie en het opnieuw uitrenderen van diens fluïde identiteit. Dat lichamelijke verlangen naar nieuwe formats, frames en textures leidt automatisch tot nieuwe verhalen over zichzelf. Synthetische verhalen en vormen die in onze fysieke dimensie onmogelijk lijken.

De Jury vertelt:
Diederik Kreike en team toonden in het kader van hun ‘Atelier-traject’ (het gezamenlijke talentontwikkelingstraject van Oerol en over het IJ) de eerste resultaten van het project queer.obj. Op een zorgvuldig gekozen locatie creëerden zij met eenvoudige maar treffende ingrepen een spannende omgeving die, als een beeldende en theatrale tussenruimte, het publiek uitnodigde om mee te gaan in een zoektocht naar nieuwe verhalen en een nieuwe taal.

Het project adresseert de worsteling die velen in de huidige generatie ervaren bij het vormen van de eigen identiteit, in een wereld waarin sociale media dit proces beïnvloeden en als platform dienen waarop die identiteit vormgegeven wordt. De verwachtingen van de samenleving over hoe we onszelf digitaal presenteren, maar ook de eenzaamheid en hardheid die hierbij komen kijken, zijn intens voelbaar in diens werk.

Een bijzonder locatietheaterproject dat op betekenisvolle wijze de fysieke wereld en de online wereld samenbrengt.

Kompagnie Kistemaker

Over Missie Márquez op weg naar het einde:

De eerdere negen delen van Missie Márquez speelden in theaters of als locatievoorstelling op Oerol, maar Missie Márquez eindigt als theaterfilm. Een long take die in één camerabeweging wordt opgenomen en waarbij alles in één keer perfect moet gaan.

Theatermaker Karlijn Kistemaker is in de ban van een persoonlijke queeste; een twaalfdelige theatrale vertaling maken van Honderd jaar eenzaamheid, een van de meest gelezen boeken ter wereld. Karlijns oudoom Kees was de eerste Nederlandse vertaler van dit boek en liet Karlijn de royalties na. Om deze erfenis eer aan te doen gaat Karlijn samen met haar kompanen op zoek naar de verborgen betekenis van het boek. Een reis door een magische realistische wereld die nu al negen jaar duurt.

De jury vertelt:

Het project waar Kompagnie Kistemaker vol hartstocht en met de nodige tegenslagen al negen jaar mee bezig waren leek tot het einde door het noodlot getroffen. De manier waarop Kompagnie Kistemaker dit noodlot omarmt heeft en de slotdelen van de voorstelling in de coronatijd radicaal heeft omgezet naar film, getuigt van moed en veerkracht. De magie van het theater is nog steeds herkenbaar en voelbaar in de film. Hiermee hebben zij laten zien hoe locatietheater ook op het digitale platform ingezet kan worden. Dit is geen verfilming van theater, dit is een ode aan de verbeelding.


Sien Vanmaele (Smaak van het eiland)

Over Kookworkshops ter voorbereiding op het einde van de wereld:

Ook last van klimaatangst? Geen reden tot (klimaat)paniek maar tot eten, volgens theatermaker Sien Vanmaele, die theater met koken en eten combineert. Iets tussen een kookles en een zintuiglijke performance in, omschrijft ze ze zelf. Met klimaatverandering als belangrijkste drijfveer begon ze namelijk de tiendelige reeks Kookworkshops ter voorbereiding op het einde van de wereld. De coronacrisis geeft haar aanloop naar een nieuwe zintuiglijke voorstelling nog een onverwachte extra lading.

De jury vertelt:

Het eiland en de zee eromheen dienden als pluktuin, veldkeuken en als podium voor de performatieve kookworkshop van Sien Vanmaele. De kookworkshop zelf vond digitaal plaats maar in de voorbereidingen struinde ze het hele eiland af op zoek naar de bijzondere smaken van eetbare Zilte planten en zeewieren. Sien verbindt op een verrassende en geëngageerde wijze haar bezorgdheid over de toekomst van de wereld met een aanstekelijke energie om via ons voedsel anders naar de wereld te kijken en oplossingen te zoeken voor een urgent probleem: klimaatverandering. Ondanks het online karakter van de workshop wist ze een grote live betrokkenheid en interactie bij de deelnemers te bereiken. Het was veel meer dan alleen een kookworkshop, het was een uitnodiging tot een state-of-mind, een performance in samenwerking met het publiek en een bijzondere manier om mensen op afstand met elkaar te verbinden.


Ritzah Statia

Over Kibra Silencio

Deze fysieke voorstelling van danser en theatermaker Ritzah Statia gaat over generaties van moeders en dochters, en de vele gesprekken die zij niet met elkaar kunnen voeren door taboes. Ritzah heeft haar roots liggen op de Antillen. Binnen haar voorstelling gebruikt zij theater, hiphop, grumping en oude Antilliaanse dansstijlen om haar verhaal te vertellen, en zo de stilte te verbreken tussen de generaties.

De Jury vertelt:

Ritzah Statia liet in haar presentatie in besloten kring op het eiland een sterke eigenheid zien. De ruwe ruimte van de Tonnenloods vormde een fraaie entourage voor een krachtige performance waarin ze het publiek met een grote verscheidenheid aan expressie meevoerde in een intiem maar universeel verhaal, over gevoelige thema’s die in diverse gemeenschappen zelden worden besproken. De opmerkelijke muziekkeuzes in haar werk versterkte de verhaallijn waarin de bewogen geschiedenis van verschillende plekken op de wereld aan elkaar worden gelinkt. Dit geeft een extra lading aan de gebruikte locatie. Deze eerste kennismaking met het werken op locatie op Terschelling was veelbelovend. De jury is benieuwd naar haar toekomstig werk, maar ook wat zij zou doen met een andere locatie, hoe zij en haar werk in dialoog zouden kunnen gaan met de natuur van Terschelling.


Deel deze pagina