Inspiratie

Het Atelier

Het Atelier is dé plek voor talentontwikkeling op het gebied van locatietheater van Oerol en Over het IJ i.s.m. Likeminds, Nineties Productions en PLAN / Theater Artemis

Het Atelier

Het Atelier is het gezamenlijke talentontwikkelingstraject van Oerol en Over het IJ Festival. In 2021/2022 i.s.m. Likeminds, Nineties Productions en PLAN / Theater Artemis.

Drie nieuwe makers bouwen - gedurende de periode van een jaar via workshops, ontmoetingen, residenties - aan hun eigen theatertaal en visie op locatietheater. Hun artistieke steigers staan zowel in de natuur van Terschelling als op de industriële NDSM-werf in Amsterdam.

Het Atelier is een vrijplaats voor talent waarbij Oerol en Over het IJ Festival ook ondersteuning bieden als vraagbaak en kritische kijker. De makers leggen op hun beurt een fundament voor een groter publiek en meer professionele zichtbaarheid. Met het Atelier beogen de festivals een bijdrage te leveren aan diversiteit en vernieuwing in het kunstenveld.

Ieder jaar worden er diverse makers door samenwerkingspartners voorgedragen en uiteindelijk drie makers geselecteerd. Voor het seizoen 2021-2022 zijn dat: performance- en videokunstenaar Finn Borath (namens Likeminds), danseres, choreografe en DJ Lucinda Wessels (Nineties Productions) en acteur en theatermaker Elias De Bruyne (Artemis). De presentaties van de drie makers zullen te zien zijn tijdens Oerol Festival van 10-19 juni 2022 en tijdens Over het IJ Festival van 8 - 17 juli 2022.

Finn Borath i.s.m. Likeminds

Horror

Finn Borath is performance- & videokunstenaar. Hij studeerde in 2021 af van de performance opleiding aan de Toneelacademie Maastricht. In zijn performance-werk vertrekt hij vanuit een fascinatie voor de natuur, filosofie en technologie. Hij probeert technische elementen op nieuwe, verrassende manieren in te zetten om de verbeelding de vrije loop te laten. In zijn videowerk zet hij zich af tegen de limieten van de realiteit en creëert een universum met eigen regels, waar de nieuwe zelfopgelegde wetten het verhaal vertellen.

Finn is voor ons een uitgelezen ‘Atelier-maker,’ omdat hij out of the box denkt, werkelijkheid en gecreëerde werkelijkheid in elkaar over laat lopen en een locatie niet alleen wil gebruiken als speelplek, maar juist bepalend wil laten zijn voor vorm en inhoud.’ - Likeminds.

Tijdens Het Atelier ontwikkelt Finn met Horror een droomwereld. Fysieke werkelijkheden en natuurverschijnselen worden gemanipuleerd en dingen die niet logisch voelen, lijken toch echt. Horror. Tot nu werkte hij binnen de theaterkaders en in videowerk. Met de natuur als inspiratiebron onderzoekt Finn wat er op locatie al is en hoe je deze omgeving in stand kan houden en kan manipuleren.

Foto: Finn Borath

Lucinda Wessels i.s.m. Nineties Productions

The Lucid Express

De multidisciplinaire maker Lucinda Wessels a.k.a. LUCYLOVE is danseres, choreografe en DJ en medeoprichter van het online platform Hows of Norms. Van jongs af aan is ze geïnspireerd door de hip hop-dans en -cultuur en heeft zich geschoold in academische stijlen. Ze danst bij groepen als ISH, DOX en Nicole Beutler Projects, choreografeerde voor SYTYCD en heeft deelgenomen aan Time To Dance. Sindsdien ontwikkelt ze zich als maker. Afgelopen jaar kreeg ze de kans om te werken in het online lab van Nineties Productions en creëerde een interactieve online voorstelling: The Lucid Express. Een digitale trip waarin je meekijkt in een 'train of thought' die zich van chaos naar stilte beweegt.

Nineties ziet in Lucinda een energiek en geëngageerd dansmaker. Haar eigenzinnige beeldtaalkomt voort vanuit gretig zoeken naar nieuwe vormen. Ze is een intuïtieve maker die ons meer dan nieuwsgierig heeft gemaakt!’ – Anne Maike Mertens, artistiek leider Nineties.

Foto: Juan Carlos Villaroel

Elias De Bruyne i.s.m. PLAN/ Theater Artemis

De voorstelling met misschien wel de langste opkomst ooit

Elias De Bruyne studeerde in 2016 af aan de mime-opleiding aan de Academie voor Theater en Dans. Hiervoor werkte hij enkele jaren als tuinman en volgde een opleiding tot theatertechnicus; steeds met de gedachte om ooit zelf voorstellingen te maken en acteur te worden. Hij speelde o.a. bij BVDS (Boogaerdt/van der Schoot), Maas Theater en Dans, Tg Elektra en recentelijk bij Theater Artemis. Zijn werk wordt geïnspireerd door dagelijkse vragen over het leven, de liefde en de natuur. De natuurlijke buitenwereld haalt hij het theater in en zet het vervolgens naar zijn hand: eigenzinnig, beeldend en muzikaal. Zijn laatste voorstelling Wat als dit alles is? werd lovend ontvangen.

Op onnavolgbare wijze lijkt hij iedere keer te willen zeggen dat hij eigenlijk niks te zeggen heeft. En daarmee zegt hij tegelijkertijd weer heel veel. Het is zeldzaam om zo’n bijzondere performer, vormgever, schrijver en bedenker verenigd te zien in één persoon.’ - Jetse Batelaan, artistiek leider Theater Artemis.

Elias start Het Atelier met de titel en onderzoeksvraag: De voorstelling met misschien wel de langste opkomst ooit. Hij zal spelen met de verwachting die een opkomst altijd heeft. “Ik neem de titel letterlijk. Mij lijkt het spannend om een voorstelling te gaan zien die al op voorhand bezig is en die speelt met de verwachting die een opkomst altijd heeft. Hoe lang gaat het duren? Gaat de artiest überhaupt wel aankomen bij zijn publiek? En als hij aankomt, komt er dan nog wat? Of was de opkomst de hele voorstelling?”

Foto: Elias De Bruyne

Geschiedenis

Vanaf haar oprichting heeft Oerol een belangrijke rol gespeeld bij de begeleiding en ontwikkeling van theatermakers in het maken van locatietheater. Het eiland kreeg een rol als vrijplaats voor theatermakers toebedeeld: eenmaal weg uit de door hen vertrouwde, zwarte doos van het traditionele theater hielp het festival gezelschappen als Dogtroep, Trajecttheater en kleinkunstartiesten als Brigitte Kaandorp op weg bij hun eerste stappen in de vrije natuur. In de jaren negentig werd dit uitgebreid met een traject voor jonge, veelal net afgestudeerde theatermakers die in een kale schuur verhalen van het eiland ten gehore brachten: het Oerol fenomeen ‘schuurtjestheater’ was geboren.

Met coaching op het gebied van regie, dramaturgie en productie verplaatsten de jonge makers zich in de jaren daarop vanuit de schuur naar de bossen, duinen en wateren over het hele eiland. De werkplaats werd omgedoopt tot Atelier, maar de doelstellingen bleven gelijk: de kwaliteit van locatietheater verhogen door professionele begeleiding van jonge makers naar een eigen stijl.

Voor verschillende theatermakers en artiesten, die ondertussen in binnen- en buitenland naam maken, heeft de werkplaatsfunctie van Oerol als springplank gewerkt. Makers als Karlijn Kistenmakers, Thabi Mooi, Johannes Bellinkx, Akwasi, Berg en Bos en de Dansers zijn hier een voorbeeld van.

Het Atelier wordt mede mogelijk gemaakt door

ANBI status

Onze ANBI-status levert voor donateurs belangrijke voordelen op. Op deze pagina vind je de relevante gegevens van Stichting Terschellings Oerol Festival de Stichting Vrienden van Oerol en Stichting Cultureel Garantiefonds Terschelling.

Oerol Pioniers

Pioniers staan erom bekend de eerste stap te zetten. Bij Oerol betekent dat het steunen van jonge makers in talentontwikkeling en gevestigde makers in het aangaan van nieuwe uitdagingen.

Deel deze pagina